Cursus Theologische Vorming Rijssen

Cursus Theologische Vorming Rijssen

Interactieve lessen

Motief voor de cursus:

Mijn vrouw had al eerder een cursus Theologische Vorming gevolgd. Met veel enthousiasme vertelde ze erover. Omdat wij uit verschillende culturen komen gaf ze aan: die cursus moeten we samen ook eens doen. Dan horen we bij de verschillende onderwerpen meer hoe we op onderdelen denken. Twijfel bleef. Na alle preken die ik heb gehoord, literatuur, discussies, wat voegt het toe. Totdat in het Nederlands Dagblad een advertentie verscheen……
Soms heb je gewoon een aanleiding nodig. Dus ons beide aangemeld.
Dat is vooraf.

De praktijk van de cursus:

Dan komen de lessen. Uitgangspunt: De Bijbel is Gods Woord. Punt uit. Amen.

Poeh, veel vakken.
Dogmatiek. Nou die droge stof hoef ik niet. Maar ja, het genadeverbond en Jezus Christus, je leeft vanaf het begin op een Goddelijk erf. Er is een gemeente van God vanaf het begin van de wereld. Daar mag je deel van uit maken. Dat komt heel dichtbij, evenals Ethiek vanuit de brief van Jacobus.
Lijnen uit het Oude Testament worden doorgetrokken naar het Nieuwe. Beide Testamenten vormen de ene Bijbel. De docent laat je zien hoe God vanaf het begin bezig is met zijn volk. Gods voortdurende zorg. Vanuit het Nieuwe Testament komen als thema het evangelie van Johannes en de brieven van Paulus aan de orde. Door geloof alleen. Mocht je handelen soms wat los staan van de Bijbel dan is er de herinnering hoe onverstandig dat is.

Bij kerkgeschiedenis gaat het niet om jaartallen. Bewaarde preken uit de eerste christelijke gemeenten komen onder de aandacht en blijken nu nog actueel. We bespreken de Kerkvaders, de kloosters en hun invloeden. De reformatoren, waarover preekten zij, wat was hun drive ? Natuurlijk ook 400 jaar Dordt. Verkiezing/verwerping. Heel actueel en relevant voor de tijd waarin we leven en invloeden die op ons af komen.
Geloven doe je samen. Gemeenteopbouw hoort er dan ook bij. Wat zijn de basisprincipes. Hoe ga je om met verschillen. Wat is de missie van de kerk in de huidige tijd.

Bij Catechetiek: hoe vertel je de rijkdom van het evangelie aan de jongeren op hun manier.

De praktijk met de medecursisten:

Hiervoor schreef ik, dan komen de lessen. Uiteraard zijn er bevlogen docenten. Docenten die ruimte laten zonder dat de Bijbel ter discussie komt. Mag echter de mede-cursisten niet vergeten. Van verschillende leeftijden en kerkgenootschappen. Snel groeit er onderling vertrouwen waardoor vragen en gesprekken vanuit het hart gesteld en besproken kunnen worden.

De samenhang van de gegeven vakken blijkt dan ook doordacht. Mijn vrouw heeft dus weer gelijk. Met plezier rijden we om de veertien dagen naar “de cursus”.
Het verrijkt, verdiept en geeft onderling meer inzicht. Geeft stof voor de heen- en terugweg maar ook voor onderweg op de andere dagen.

Daarom heb ik er interactieve lessen boven gezet, voor “beginners” en “gevorderden”, jong en oud.
Onze inschrijving voor het derde jaar is verzonden.

Jan Los

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s