Open Doors – geïsoleerd maar niet vergeten –

Gebed maakt het verschil. Te weten dat veel mensen voor mij baden, gaf mij in de cel kracht. Het is ongelooflijk bemoedigend te weten dat je niet vergeten bent.

Andrew Brunson

Misschien ken je de naam van deze Amerikaanse dominee (51). Samen met zijn vrouw werkte hij 23 jaar in Turkije. Kort na de mislukte staatsgreep in 2016 werden ze gearresteerd. Hij bleef vast, zij kwam korte tijd later vrij. We laten hem, als vervolgd christen aan het woord:

Isolement

‘ Ik dacht sterk te zijn maar isolement brak me. Mensen leken van mij te verwachten dat ik me als een held kon opstellen. Zelden horen anderen over aanvechtingen en ontberingen in de gevangenis. Ik kan je zeggen: ‘ Ik zat er helemaal doorheen.’

Stress en paniek

‘Intense stress en paniekgevoelens belaagden mij. Geen christen naast me, met wie ik kon spreken in de overvolle cel. Te midden van vijandigheid kampte ik met onzekerheid hoe lang dit zou kunnen duren. De Turkse regering wilde me levenslang opsluiten. Mijn gezin moest dan zonder mij verder. Dat vond ik niet te verdragen. Het gaf me een gevoel van pure paniek.’

Gedachten aan de hemel

‘De conclusie drong zich aan me op dat ik beter in de hemel kon zijn, dan levenslang in een Turkse cel. Ik was bang krankzinnig te worden en los te raken van God. Gedachten aan zelfdoding waren niet ver.’

Liefde en trouw

‘Was dit nou Gods liefde en trouw? Ik werd er vaak boos om. Tegelijk was ik bang het geloof te verliezen. Ik klampte me wanhopig aan God vast. Ik vocht in m’n relatie met God. Dat vond ik het aller-moeilijkst! Ik verwachtte van Hem moed en vreugde maar er waren enkel twijfels en wanhoop.’

Twee jaar kwijt

‘Erdogan stal twee jaar van mijn leven maar God heeft die gevuld. Hij liet mij zien dat ik kan standhouden en trouw blijven op moeilijke momenten. God gebruikte mij als zwakke gevangene, om een wereldwijde vloedgolf aan gebeden voor Turkije los te maken. Zelfs zondagsschoolkinderen baden. Zo liet God zien dat mijn gevangenschap een hoger doel diende. Ik was Erdogans gijzelaar. Hij smeet mij in de cel. Achter dat menselijke verhaal zit het verhaal van God. Zo kwam er aandacht voor de situatie in Turkije. September 2017 werden mijn vrouw en ik het land uitgezet. Ondanks moeilijkheden horen we dat mensen in Turkije beginnen terug te keren naar Jezus. Al is de situatie sterk verslechterd, velen komen daar tot geloof.’ (nr. 26 op de Ranglijst vervolging).

Knuffelen

‘Gelukkig kan ik mijn kinderen weer knuffelen. Terug in North Carolina/ VS gaat m’n hart uit naar jongeren. Zijn zij/wij voldoende voorbereid op de weerstand die ze tegenkomen vanwege hun geloof in Jezus? Hij riep ons op ons voor te bereiden op wat kan gebeuren (bijv. Luk.21)
God vergeet vervolgden niet in hun lijden.’ Bid daarom voor hen, want gebed maakt het verschil en wees daarin standvastig.

Dit openhartige interview leek ons een inspirerende gedachtebepaling in de maand die voor ons ligt. (bron: Ned. Dagblad oktober 2019). Dit keer geen tekst uit een Open Doors-publicatie, wel uit de doelgroep. Opdat wij zullen weten en begrijpen hoe het hen vergaat en wij met hen één kunnen zijn, in Jezus’ naam.
Wil jij vervolgde christenen in het Midden- oosten bemoedigen? Ga naar de website van Open Doors en vindt daar een mogelijkheid om daar mee te doen aan een digitale gebedsmuur. We weten dat er een versterkende invloed van uitgaat richting de ontvangers. Top, als je meedoet!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s