Start Winterwerk

Kortom, geliefde broeders en zusters, wees standvastig en onwankelbaar en zet u altijd volledig in voor het werk van de Heer, in het besef dat door de Heer uw inspanningen
nooit tevergeefs zijn. – 1 Kor. 15: 58

Het nieuwe kerkelijke seizoen staat voor de deur. Op zaterdag 14 en zondag 15 september is het startweekend. Leuke activiteiten voor jong en oud, volop gelegenheid voor ontmoeting en ’s zondags de kerkdiensten om samen God groot te maken en Zijn Woord te horen.

Allerlei gemeentewerk gaat dus weer van start: catechisatie, kringen, vergaderingen, enzovoort. Je leest erover in deze Kerkklanken. In het Hoogepad zal weer door en voor menig vrijwilliger een kopje koffie of thee geschonken worden.

Paulus spoort ons aan ‘ons altijd volledig in te zetten voor het werk van de Heer’. Een mooie aanmoediging aan het begin van een nieuw seizoen. Misschien sta je tot nu toe nog wat aan de zijlijn? Vraag gerust eens links of rechts of je ook een steentje bij kan dragen. Er is heus voor ieder wat te doen en vele handen maken licht werk.

Mooi is de focus op ‘de Heer’ in de woorden van Paulus. Een christen mag een diepe motivatie in zijn of haar inzet hebben. Je doet het niet in de eerste plaats voor jezelf of voor anderen – ook wel, natuurlijk – maar in dat alles doe je het ten diepste voor de Heer! Dat geeft richting, diepe voldoening en geduld als het eens moeilijk is.

Je staat daar niet constant bij stil, maar soms denk je er ineens weer aan. Bijvoorbeeld in je gebed of als je deze woorden van Paulus leest.

‘Focus’ is ook de naam van het missionaire toerustingstraject van de IZB (inwendige zendingsbond) dat de kerkenraad samen met de gemeente verkent om bij het jaarthema in het nieuwe seizoen te gebruiken. ‘Focus’ wil ons vanuit een ‘focus op de Heer’ toerusten om van Hem te getuigen. En dat geeft niet nóg meer gemeentewerk – we moeten er ook voor waken dat het niet téveel wordt – maar bestaande themadiensten, kringwerk, catechese, enzovoort zullen dan worden ‘gefocust’ op deze toerusting. Ook hierover kun je meer lezen in deze Kerkklanken.

Als laatste valt mij de bemoediging op in de woorden van Paulus. Door de Heer zullen onze inspanningen nooit tevergeefs zijn!
Je moet er toch niet aan denken dat allerlei werk en inzet van je tevergeefs is. Dat het geen uitwerking heeft, niets betekent. Zulke gevoelens kunnen weleens boven komen. Twijfels. Waar doe je het eigenlijk voor?

Toch zegt Paulus stellig: niet tevergeefs! Vanwaar die stelligheid? Paulus rondt met deze woorden een lang en indrukwekkend betoog af over de opstanding van Christus en van de gelovigen (1 Korinthe 15). Het staat vol van de beloften van God die in Christus werkelijkheid aan het worden zijn. Elk ‘werk van de Heer’ dat we op deze aarde doen, hoe klein en onbetekenend soms ook in de ogen van mensen, wordt ‘door de Heer’ gezien, bewaard en betekenisvol meegenomen in de grote dag van de Opstanding. Mooi om je in het nieuwe seizoen daarop te focussen!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s